Spojte se s námi


Motorsport

Jak by mohl vypadat kalendář Formule 1 pro rok 2023? 24 velkých cen, Francie out, Čína a Katar in, 6 sprintových víkendů

Do oficiálního zveřejnění kalendáře pro nadcházející sezónu mistrovství světa Formule 1 si budeme ještě muset pár měsíců počkat. Už teď je ale jasné, že v ročníku 2023 se pravděpodobně shledáme se starými známými v podobě Číny a Kataru.

Publikováno

dne

Do oficiálního zveřejnění kalendáře pro nadcházející sezónu mistrovství světa Formule 1 si budeme ještě muset pár měsíců počkat. Už teď je ale jasné, že v ročníku 2023 se pravděpodobně shledáme se starými známými v podobě Číny a Kataru. Také přivítáme novou velkou cenu v Las Vegas v americké Nevadě, ale nejspíše přijdeme o rodiště vůbec první velká ceny v roce 1906 – Francii.

Pojďme si zaspekulovat, jak by mohla vypadat podoba rozpoložení podniků pro příští ročník. Podle všeho bychom mohli být svědky třiceti závodů (včetně sprintů) v následující sezóně F1.

Start na Blízkém východě, poté na východ

Sezóna nejspíše začne tam, kde započaly poslední dva ročníky F1. Bahrajnský okruh v Sákhiru nahradil tradiční start sezóny v australském Melbourne kvůli přísným restrikcím proti šíření koronaviru u protinožců.

Velké ceny Bahrajnu ale objektivně nabízely lepší podívanou než na městském okruhu v Albert Parku, navíc starty závodů v Austrálii nejsou zrovna dvakrát přívětivé pro evropské a americké diváky. K tomu přidejme kouzlo noční velké ceny za umělého osvětlení a máme perfektní koktejl v podobě spektakulárního otevření nové sezóny.

Jelikož Bahrajn nabízí každoročně skvělé závodění, je možné, že by nebylo od věci zde hostit i první sprint sezóny. Statisíce nových fanoušků budou natěšeni na dvojnásobnou porci závodění hned od startu, a tak z ekonomické a byznysové stránky by bylo dost výhodné začít sezónu sprintovým víkendem.

Logicky dává smysl přejít do Saudské Arábie pro druhý podnik Mistrovství světa F1 2023. Zatím se s jistotou neví, jestli se bude pokračovat na superrychlém okruhu v Džiddě, nebo na novém účelovém závodišti.

Před časem se vyrojily spekulace o megaprojektu Qiddiya nedaleko Rijádu, který by obsahoval i závodní okruh s délkou větší než sedm kilometrů. Jelikož se však neobjevily žádné aktuality o tomto projektu, dá se počítat s tím, že Džidda zůstane dějištěm velké ceny Saudské Arábie.

F1 by se po pouštním „doubleheaderu“ vydala směr Austrálie do Albert Parku. Letos spatřily světlo světa změny na podobě okruhu. Zmizela šikana v zatáčkách devět a deset a obecně byl na několika místech okruh rozšířen, aby jezdci měli více prostoru na předjíždění a volbu různých stop.

Dále by se cirkus přesunul do Číny pro závod číslo čtyři. Okruh nedaleko Šanghaje se poprvé představil v roce 2004 a kvůli pandemii koronaviru se poslední velká cena konala před třemi lety jakožto tisící závod historie Formule 1.

Se stále přítomnými opatřeními v nejlidnatější zemi světa to ale v tuto chvíli nevypadá, že by se zde měla konat nějaká mezinárodní akce, i přesto, že má Čína s F1 podepsanou smlouvu.

„Evropská“ část sezóny

Pro pátý podnik bychom se vydali nejspíše do Imoly na první závod v Evropě. Představitelé velké ceny Emilia Romagna podepsali s F1 kontrakt až do roku 2025. Zde by se také odehrál druhý sprint sezóny. Avšak oba z letošních závodů ukázaly, že trať v Imole není zrovna ta, kde by se hojně předjíždělo.

Poté nezbývá nic moc jiného než opustit Evropu a vydat se do Miami. Hurikánová sezóna začíná začátkem června, a tak není moc prostoru, kam vložit velkou cenu v stadionu Hard Rock.

Sedmý závod sezóny by se nejspíš konal ve Španělsku na okruhu Barcelona-Catalunya. Opět, není moc kdy jindy hostit tuto velkou cenu. Letní měsíce jsou mimo diskuzi z důvodů počasí a dalších evropských závodů, jarní a podzimní měsíce jsou beznadějně obsazené jinými velkými cenami.

Červen by ještě byl akceptovatelný, musela by však proběhnout dohoda se seriálem MotoGP, který organizuje vlastní velkou cenu na okruhu v Barceloně právě v první polovině června.

Poslední víkend května tradičně patří závodu v Monaku. Není v tuto chvíli jisté, jestli tato historická velká cena bude součástí kalendáře pro příští rok. Dá se ale očekávat, že promotér závodu v knížectví zmírní své požadavky po F1. Monako je velice důležitým podnikem a F1 slouží jako obrovská reklama pro tento mikrostát, ačkoliv závody jsou převážně bez předjíždění.

Závody v Ázerbájdžánu a Kanadě jsou bolehlavem pro kalendář Formule 1. Fanoušci a experti nerozumí, proč se musí F1 stěhovat z Evropy do Severní Ameriky, pak na západ Asie, a nakonec zpět do Evropy. Hlavním důvodem je zde opět počasí.

Kanada se koná v červnu, protože teploty mimo letní měsíce nejsou vhodné pro závody F1 (ačkoliv vzpomeňme 7 °C pro závod před dvěma lety v Německu). A promotéři ázerbájdžánské velké ceny se nechali slyšet, že červen je pro ně ideální z důvodu dlouhodobých příprav okruhu.

Následovaly by tradiční červencové závody ve Velké Británii na Silverstonu, v Rakousku na Red Bull Ringu a v Maďarsku na Hungaroringu. Silverstone by pak hostil třetí sprint ročníku. Po letošní parádní show bychom si mohli být jisti, že tento okruh je pro předjíždění jako dělaný.

Čtyřtýdenní letní přestávka má spoustu výhod. Členové všech týmů a představitelé sportu si mohou odpočinout a fanoušci mají možnost plánovat dovolené mimo víkendy grand prix.

Okruh ve Spa-Francorchamps má miliony obdivovatelů, kteří budou hrdě hlásat, že se jedná o nejkrásnější okruh na světě. I přesto, že v posledních letech nenabídl zrovna zajímavé závody, stále je to tradiční trať, která si zaslouží místo v kalendáři. Její budoucnost ale není růžová, zdá se, že pouze za cenu Francie se pravděpodobně Spa udrží o vlásek v kalendáři F1.

Velká cena Nizozemska a Itálie by poté následovaly společně s Belgií v tzv. „tripleheaderu“, tedy tří závodů hned po sobě. Podnik na italské Monze by také byl svědkem čtvrtého sprintového víkendu. Monza hostila sprint minulý rok, jenž nepřinesl příliš akce na trati, to však částečně způsobily ještě staré regule. Tímto trojzávodem by se zakončila evropská sezóna a Formule 1 by nabrala směr Asie.

Závěrečná třetina sezóny

Dlouholetí fanoušci si již zvykli na to, že po evropské sezóně následují závody na východě Asie v podobě závodů v Singapuru a Japonsku. Rusko se s největší pravděpodobností nikdy nevrátí, což si mnozí jistě oddechnou po sérii velice nezáživných závodů v Soči.

Dalším závodem by mohla být překvapivě už velká cena Brazílie včetně sobotního sprintu. Naposledy se v říjnu proháněly vozy formule 1 po okruhu Interlagos v roce 2009. Tuto změnu by způsobil trojzávod na severoamerickém kontinentu počínaje velkou cenou Mexika.

Na řadě by byl poté závod nedaleko Austinu na okruhu Amerik a o týden později by zavítala Formule 1 do Las Vegas po 41 letech. Pojede se zde za umělého osvětlení netradičně v sobotu večer místního času. Pro Evropany to stále znamená, že se závod pojede v neděli, ale brzo ráno. Las Vegas by také mohlo zpestřit celý víkend závěrečným sprintovým závodem v pátek v noci/v sobotu ráno.

Nakonec by F1 zamířila na Blízký východ k navrátilci Kataru a na závěr do Abu Zabí. V obou případech se závody odjedou také za umělého osvětlení. U Kataru ještě není jisté, jestli je pojede na okruhu Losail, kde se konala premiérová velká cena, či na zbrusu novém závodišti.

Takto by tedy mohl vypadat kalendář Formule 1 pro rok 2023 (včetně dat konaní jednotlivých závodů):

  1. Bahrajn                   12. 3. (sprint)
  2. Saudská Arábie        19. 3.
  3. Austrálie                    2. 4.
  4. Čína                            9. 4.
  5. Imola                          23. 4. (sprint)
  6. Miami                         7. 5.
  7. Španělsko                 21. 5.
  8. Monako                      28. 5.
  9. Kanada                       11. 6.
  10. Ázerbájdžán              25. 6.
  11. Velká Británie            9. 7. (sprint)
  12. Rakousko                   16. 7.
  13. Maďarsko                   30. 7.
  14. Belgie                          27. 8.
  15. Nizozemsko               3. 9.
  16. Itálie                            10. 9. (sprint)
  17. Singapur                     24. 9.
  18. Japonsko                    8. 10.
  19. Brazílie                        22. 10. (sprint)
  20. Mexiko                        5. 11.
  21. USA                            12. 11.
  22. Las Vegas                   19. 11. (sprint)
  23. Katar                            3. 12.
  24. Abu Zabí                     10. 12.

Zdroj: The Race, Crash

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.