Spojte se s námi


Motorsport

Hamilton označil Verstappenovo počínaní za agresivní a nechápe vzájemnou kolizi. Souhlasíte?

Stojíte při Maxi Verstappenovi nebo Lewisi Hamiltonovi? Oba fanouškovské tábory se s koncem sezóny pravděpodobně nemohou vystát a situace z Velké ceny Saúdské Arábie tomu moc nepřidá. Britský pilot to ovšem vidí celkem jasně. Souhlasíte s ním či nikoliv?

Publikováno

dne

Stojíte při Maxi Verstappenovi nebo Lewisi Hamiltonovi? Oba fanouškovské tábory se s koncem sezóny pravděpodobně nemohou vystát a situace z Velké ceny Saúdské Arábie tomu moc nepřidá. Britský pilot to ovšem vidí celkem jasně. Souhlasíte s ním či nikoliv?

Souboj o mistrovský titul snad už nemůže být napínavější. Velká cena Saúdské Arábie byla celkově naprosto šílenou záležitostí, o momentu z 38. kola se však zřejmě bude mluvit ještě dlouho.

Jelikož už jsme na tohle téma jeden článek psali, leč z pohledu Verstappena, situaci nyní nastíníme jen stručně. V okruhu sedmatřicátém Hamilton zaútočil na lídra závodu, přičemž oba jezdci vyjeli mimo trať.

Pilot Red Bullu si tím však udržel vedoucí pozici a vyjetím mimo závodní dráhu tak získal určitou výhodu. V 38. kole poté od svého týmu obdržel pokyn, aby Hamiltona pustil před sebe, načež o několik zatáček dál Verstappen zpomalil, aby jej mohl Hamilton předjet.

Ten tak ovšem neučinil a do lídra závodu narazil. Sedminásobný mistr světa si tímto poškodil své přední přítlačné křídlo.

„Nerozumím tomu, proč najednou tak tvrdě šlápnul na brzdu. Zezadu jsem do něj najel a on pak pokračoval. Nepochopil jsem, co se děje. Následně jsem dostal zprávu, že mě pouštěl. Bylo to trochu matoucí,“ popsal Hamilton vzájemnou kolizi v pozávodním rozhovoru.

Hamilton však označil Verstappenovo závodění za příliš agresivní, lépe řečeno prý už jezdí za hranou.

„Za svou kariéru už jsem závodil se spoustou jezdců a narazil na mnoho různých charakterů. Pak tu ale jsou někteří, kteří jezdí nad limit, nebo-li za hranou. Pravidla pro ně jaksi neplatí nebo na ně nemyslí,“ uvědomuje si Hamilton.

Na otázku, zda toto platí i pro Verstappena odpověděl takto. „Ano, určitě. Jeho závodění už je za hranou. Já už letos díky svému chování na trati zabránil několika srážkám. Jemu nezáleží na tom, jestli oba odstoupíme ze závodu nebo ne. Já to právě beru tak, že oba musíme ty závody dokončit. Bude zajímavé sledovat, co se stane příště,“ uzavřel.

Jisté je jedno, o titulu se rozhodne až v posledním závodě sezóny. Oba nyní mají shodně 369,5 bodů a můžeme očekávat, že nás v Abú Dhabí čeká tvrdý boj.

Poslední velká cena nás čeká už tuto neděli. Kdo tedy vyhraje titul mistra světa?

Zdroje: Motorsport, F1

Reklama

Motorsport

Velké finále! Kdo ovládl Rallye Dakar a jak se nakonec umístili naši legionáři?

Dvanáctou a poslední etapou končí letošní a zároveň 44. ročník Rallye Dakar. Zdeněk Tůma se umístil na krásném čtvrtém místě, parádní výsledek zaznamenal v poslední etapě Martin Macík. Jak tedy v Saúdské Arábii skončila česká výprava a kdo dakarskou rallye ovládl?

Publikováno

dne

Dvanáctou a poslední etapou končí letošní a zároveň 44. ročník Rallye Dakar. Zdeněk Tůma se umístil na krásném čtvrtém místě, parádní výsledek zaznamenal v poslední etapě Martin Macík. Jak tedy v Saúdské Arábii skončila česká výprava a kdo dakarskou rallye ovládl?

Závěrečná etapa zavedla všechny závodníky do Džiddy u Rudého moře. Výborný výsledek zaznamenal v letošní dakarské rallye čtyřkolkář Zdeněk Tůma. Závodník týmu Barth Racing dokončil poslední erzetu na na čtvrtém místě, přičemž stejná příčka Tůmovi náleží i v konečném pořadí.

Na celkového vítěze kategorie čtyřkolek Alexandera Girouda však ztratil propastných 8 hodin. Druhý skončil Francisco Moreno, třetí Polák Kamil Wisniewski. Jak ostatně Tůma sám poznamenal, jeho cíl byl skončit v nejlepší pětici, což se mu podařilo.

Páteční finální etapu mezi motorkáři vyhrál Pablo Quintanilla z týmu Monster Energy Honda. Celkové prvenství však bere Sam Sunderland. Martin Michek dojel v poslední etapě čtrnáctý a konečném zúčtování mu patří 36. pozice.

Nejlepším Čechem v kategorii motocyklů se stal Jan Brabec, jenž své působení v dakarské rallye zakončil na třiadvacátém místě. Milan Engel pak obsadil druhou příčku v kategorii Original by Motul, která je určená pro jezdce bez asistence.

„Minulý rok jsem vybojoval historický výsledek pro český motorsport, letos jsem rád, že jsem v cíli. Zažil jsem toho opravdu hodně. Nejdříve bloudění, kdy jsem ztratil hodinu, pak problémy s chlazením, dopravní nehoda až po havárii na duně a zničeném kole,“ řekl Michek v rozhovoru pro Českou televizi.

„Bylo tam 16. místo na dohled, ztrácel jsem pět šest minut. Říkal jsem, že to zkusíme, co kdyby se povedla první patnáctka. To nakonec nevyšlo. Mě ale zajímají boje a závodění. Od toho jsem tady,“ doplnil po dojezdu Michek.

Kategorii automobilů ovládl Katařan Násir al-Attíja. Nutno podotknout, jedná se o jeho čtvrté celkové prvenství v Rallye Dakar. Druhou příčku obsadil devítinásobný šampion WRC Sébastien Loeb, jenž na vítěze ztratil přes 27 minut.

Martin Prokop dojel v poslední etapě na 13. místě, celkově patří jihlavskému rodákovi pětadvacátá příčka. O pozici před ním se ve výsledkové listině nachází Miroslav Zapletal.

„Doufali jsme v desítku, byli jsme i v boji o pětku. Ale Shrek se zastavil víc, než jsme chtěli. Dobojovali jsme to, jsme v cíli, což je taky těžký úkol. Nebyl to nejhezčí Dakar, ale byl nejrychlejší. Byl to blázinec a naše auto na to rozhodně nebylo připravené. Musíme se zlepšit a mít lepší vůz, abychom pořád nebrečeli, že to rychleji nejede,“ řekl Prokop v rozhovoru pro Českou televizi.

Po celý průběh Rallye Dakar dominovali kategorii kamionů Rusové v čele s Dmitrij Sotnikovem. Závodník týmu Kamaz – Master ovládl tento závod s náskokem deseti minut na druhého Eduarda Nikolajeva.

Třetí pak ve výsledkové listině figuruje Anton Šibalov, čtvrtou příčku obsadil Andrej Karginov. Martin Macík bere celkově sedmé místo, přičemž v poslední etapě zaznamenal velmi solidní výsledek. Ve dvanácté erzetě totiž dojel druhý, což je nejlepší denní výsledek Čechů na letošním Dakaru!

Aleš Loprais dojel v pátek devátý a celkově mu patří dvacáté místo. Josef Macháček se v lehkých prototypech umístil jako dvaadvacátý, v poslední etapě dojel jedenáctý se ztrátou 22 a půl minut na vítěze Setha Quintera. Lehké prototypy však ovládl Francisco Lopez Contardo.

Zdroje: Rallye Dakar, Česká televize

Pokračovat ve čtení

Motorsport

FIA konečně zveřejnila stanovisko ohledně vyšetřování událostí z Abú Dhabí. Co stojí v jejich prohlášení?

Pozdě, ale přece. FIA poprvé od zahájení vyšetřování vpustila do světa informace o tom, co se stalo v posledním podniku sezóny 2021. Dále také oznámila následující plány a body, které budou probírány se Sportovním poradním výborem. Kdy se tedy dočkáme finálního rozhodnutí?

Publikováno

dne

Pozdě, ale přece. FIA poprvé od zahájení vyšetřování vpustila do světa informace o tom, co se stalo v posledním podniku sezóny 2021. Dále také oznámila následující plány a body, které budou probírány se Sportovním poradním výborem. Kdy se tedy dočkáme finálního rozhodnutí?

Tak si to ještě jednou připomeneme. Píše se 54. kolo Velké ceny Abú Dhabí a svůj Williams rozbijí v zatáčce číslo 14 Nicholas Latifi. Po havárii na okruhu Yas Marina samozřejmě zavlály žluté vlajky a byl povolán safety car.

Během odklízení úlomků se za safety car postupně všechna auta zařadila, avšak nikoliv v tom správném pořadí.

A v tomto případě hovoří pravidla zcela jasně – safety car následně udělí pokyn všem pilotům, kteří se nacházejí o kolo zpět, aby jej předjeli a zařadili se za safety car v pozicích, jež jim náleží.

Následně však došlo ze strany ředitele závodu k sérii pofidérních a kontroverzních rozhodnutí.

Masi totiž dvě a půl kola před koncem závodu oznámil, že přesně ty monoposty, které se nacházely mezi Hamiltonem a Verstappenem nebudou moci safety car předjet, a pokud by byl závod restartován, tak v této podobě.

Po nátlaku Christiana Hornera, šéfa Red Bullu, však Masi své rozhodnutí mění. Všechna auta jedoucí o kolo na malou chvíli dostala povolení bezpečnostní vůz předjet. O necelých 30 vteřin později však svůj výrok opět mění a dává pokyn, že safety car může předjet pouze ten, kdo se nachází mezi Hamiltonem a Verstappenem.

Události z Abú Dhabí poté vyvolaly řadu protichůdných názorů, a to jak ze strany médií, tak i různých expertů a v neposlední řadě i v řadách fanoušků. Lewis Hamilton se s Toto Wolffem nezúčastnili galavečeru FIA, mezinárodní automobilová federace poté oznámila, že tento incident prošetří.

Před několika desítkami hodin pak FIA zveřejnila jakousi aktualizaci onoho vyšetřování. Jedná se zároveň o první informaci, kterou právě FIA od zahájení vyšetřování vpustila do světa. A i v té pouze uvádí, že vyšetřování naplno probíhá a naznačila, jaké budou další kroky.

Nově zvolený prezident organizace Mohammed Ben Sulayem se chystá celou záležitost konzultovat s týmy a jezdci F1, a to v rámci analýzy toho, co se v Abú Dhabí stalo. Na březnovém zasedání Světové rady motorsportu pak bude oznámeno konečné rozhodnutí.

„V návaznosti na rozhodnutí Světové rady motoristického sportu v Paříži dne 15. prosince 2021 zahájila administrativa FIA pod vedením Mohammeda Ben Sulayema podrobnou analýzu událostí poslední Velké ceny Dhabí,“ uvedla FIA ve svém prohlášení na jejím twitterovém účtu.

V prohlášení také najdeme, že Ben Sulayem zahájil konzultace se všemi týmy týkající se nejrůznějších otázek, včetně této. Mezinárodní automobilová federace také prohlašuje, že dne 19. ledna bude jedním z bodů jednání Sportovního poradního výboru využívání safety caru.

Následně budou tyto otázky, jak již výše píšeme, projednány i se všemi jezdci F1. Ben Sulayem také požádal generálního sekretáře pro sport a nedávno jmenovaného ředitele pro monoposty Petera Bayera o návrhy na revizi a optimalizaci organizační struktury FIA F1 pro sezónu 2022.

„Výsledek podrobné analýzy bude v únoru předložen Komisi F1 a konečná rozhodnutí budou oznámena na zasedání Světové rady motorsportu 18. března v Bahrajnu,“ stojí rovněž v prohlášení.

Zdroje: Motorsport, Twitter

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Další pohroma pro českou výpravu: Michek utrpěl velkou ránu a nabral ohromnou ztrátu. Jak se daří ostatním?

Za sebou máme jedenáctou etapu dakarské rallye, přičemž i čtvrteční účinkování přineslo jednu velmi negativní zprávu pro českou výpravu. Martin Michek inkasoval tvrdou ránu a nabral obrovskou ztrátu, solidně však zajel Martin Macík. Co tedy přinesl další den Rallye Dakar?

Publikováno

dne

Za sebou máme jedenáctou etapu dakarské rallye, přičemž i čtvrteční účinkování přineslo jednu velmi negativní zprávu pro českou výpravu. Martin Michek inkasoval tvrdou ránu a nabral obrovskou ztrátu, solidně však zajel Martin Macík. Co tedy přinesl další den Rallye Dakar?

Ve středu to byl Aleš Loprais a Martin Prokop, kteří na dlouhé hodiny uvízli v poušti, ve čtvrteční erzetě měl velké problémy Michek. První jmenovaný dokonce ani neměl dále pokračovat, díky servisnímu týmu se ovšem podařilo dostat jeho kamion do bivaku, kde na něm mechanici pracovali celou noc.

Inkasoval za to však penalizaci v podobě 24 hodin a nyní už to bude pouze o čestném dokončení dakarské rallye. Michek si na 127. kilometru po tvrdém skoku zničil ráfek u předního kola a v poušti tak strávil čtyři hodiny.

„Tlačil jsem dneska na pilu. Chtěl jsem ještě dopředu, jelo se mi krásně. Tahali jsme se s Rickym Brabcem jako psi, trošku se mi vzdálil. Tak jsem ho chtěl na planině dojet. Byla tam ale duna, které jsem si nevšiml, za ní sráz a poslalo mě to do dálky. Byla to šílená rána,“ vysvětloval Michek na Instagramu, jehož slova zároveň cituje server Sport.cz.

„Nespadl jsem, ale zničil se mi ráfek. Nemůžu s ním jet, protože bych se zabil,“ doplňuje. Pokračovat v závodě mohl jen díky hrdinskému činu dvojice ekvádorských závodníků – Juan Puga Michkovi daroval jedno ze svých kol.

Do cíle tak Michek sice dorazil, leč se vskutku významnou ztrátou čtyř a půl hodin. V celkovém pořadí se tak český závodník propadl až na pozici číslo 37. Na třicátém místě se momentálně nachází Milan Engel, 24. příčku si drží Jan Brabec, jenž čtvrteční erzetu zakončil až jako sedmatřicátý v pořadí.

Největší úspěch z našich legionářů zaznamenal Martin Macík, který dojel na skvělém čtvrté místě. Na prvních třech místech se nicméně opět nachází ruské hvězdy – Nikolajev, Karginov a Sotnikov, přičemž ten poslední jmenovaný nadále vede kategorii kamionů.

Loprais skončil v jedenácté etapě na sedmém místě, celkově však kvůli penalizaci a středeční velké ztrátě klesl ze čtvrté na průběžnou osmnáctou příčku.

Výrazně se také pracovalo na Prokopově autě. Jihlavský rodák nakonec v této erzetě dojel dvacátý se ztrátou devatenácti minut a 21 vteřin na vítěze Carlose Sainze. Sébastien Loeb pomalu ukrajuje manko, které má v celkovém pořadí na lídra, kterým stále je Násir al-Attíja. Aktuální rozestup činí osmadvacet minut.

Čtyřkolkář Zdeněk Tůma zakončil své působení v jedenácté erzetě na páté pozici a celkově si drží příčku čtvrtou.

Zdroje: Rallye Dakar, Sport.cz, Twitter

Pokračovat ve čtení

Oblíbené