Spojte se s námi


Motorsport

Co ukázal závěr VC Abú Dhabí? Panují protichůdné názory, Masi ohýbal pravidla a nepomohly ani protesty

Nadvláda Lewise Hamiltona je ukončena, titul mistra světa získal Max Verstappen. Jenže on ten konec sezóny s sebou nese určitou pachuť, pro fanoušky Mercedesu a Hamiltona až nechutně hořkou. Co se vlastně stalo na konci Velké ceny Abú Dhabí?

Publikováno

dne

Nadvláda Lewise Hamiltona je ukončena, titul mistra světa získal Max Verstappen. Jenže on ten konec sezóny s sebou nese určitou pachuť, pro fanoušky Mercedesu a Hamiltona až nechutně hořkou. Co se vlastně stalo na konci Velké ceny Abú Dhabí?

Začněme událostmi z 54. kola Velké ceny Abú Dhabí. Právě v tomto okruhu, v zatáčce číslo 14, rozbil svůj Williams Nicholas Latifi. Jak později kanadský pilot vysvětlil, po souboji s Haasem Micka Schumachera se dostává mimo trať a ocitá se ve špinavé stopě.

Posléze kvůli nečistotám na jeho pneumatikách nezvládá čtrnáctou zatáčku a tvrdě naráží do bariéry.

To byl moment, který o několik minut později výrazně ovlivnil zbytek závodu a takřka i zisk mistrovského titulu pro Maxe Verstappena. Respektive tou zodpovědnou osobou je jednoznačně Michael Masi, jakožto ředitel závodu.

Nebýt však Latifiho nehody, tak by celkové prvenství slavil velmi pravděpodobně Hamilton. Sedminásobný mistr světa měl v průběhu nedělního účinkování co do tempa očividně navrch. Jen několik kol před koncem posledního podniku sezóny měl na druhého Verstappena náskok téměř jedenácti sekund.

Po havárii na okruhu Yas Marina samozřejmě zavlály žluté vlajky. Taktéž Masimu nezbývalo nic jiného, než povolat safety car. V tuto chvíli je každopádně stále vše v pořádku, alespoň co se regulí týče.

Poškození na Latifiho Williamsu však bylo příliš velké a tudíž se v prostoru inkriminované čtrnácté zatáčky nacházelo mnoho úlomků a nepořádku, jež bylo zapotřebí odstranit za pomoci traťových maršálů.

Po nějakém čase s obdivem pozoruji, kolik se toho ve formuli 1 může stát během tří až čtyř kol. Během odklízení úlomků se za safety car postupně všechna auta zařadila, avšak nikoliv v tom správném pořadí.

A v tomto případě hovoří pravidla zcela jasně – safety car následně udělí pokyn všem pilotům, kteří se nacházejí o kolo zpět, aby jej předjeli a zařadili se za safety car v pozicích, jež jim náleží.

Jakmile objedou celé kolo a zařadí se ve správném pořadí, může safety car na konci onoho okruhu zajet do boxů a teprve tehdy je podle pravidel možno závod restartovat.

Nutno podotknout, v době kroužení za bezpečnostním vozem se na prvním místě nacházel stále Hamilton pronásledovaný Verstappenem. Jenže mezi nimi figurovalo hned pět jezdců, kteří měli na lídra závodu ztrátu onoho jednoho kola. No a tady přichází rozhodnutí, které zřejmě nechápal vůbec nikdo.

Masi totiž dvě a půl kola před koncem závodu oznámil, že přesně ty monoposty, které se nacházely mezi Hamiltonem a Verstappenem nebudou moci safety car předjet, a pokud by byl závod restartován, tak v této podobě.

Po nátlaku Christiana Hornera, šéfa Red Bullu, však Masi své rozhodnutí mění. Všechna auta jedoucí o kolo na malou chvíli dostala povolení bezpečnostní vůz předjet. O necelých 30 vteřin později však svůj výrok opět mění a dává pokyn, že safety car může předjet pouze ten, kdo se nachází mezi Hamiltonem a Verstappenem.

Tady je zapotřebí poznamenat, že kdyby se v této chvíli, kdy do konce posledního podniku letošní sezóny zbývala necelá dvě kola, dodržel onen standardizovaný postup, byl by závod dojet za safety carem a o titulu rozhodnuto. Při této konstalaci by Hamilton slavil zisk osmého titulu.

Ředitel závodu ovšem přikročil k něčemu, co v regulích ani není zcela dobře popsáno. Jednoduše pustil piloty, kteří „zavazeli“ v souboji o mistrovský titul, a ač nestihli objet ono jedno požadované kolo, závod byl v 58. kole restartován.

Osobně zřejmě rozumím tomu, že Masi nechtěl, aby bylo o titulu rozhodnuto pod žlutými vlajkami, a tak chtěl nechat oba aktéry závodit. Jenže zde máme řadu argumentů a protichůdných názorů, proč tohle bylo vlastně celé špatně.

Co asi všichni vnímáme je to, že Masi si v jistých chvílích vykládá pravidla různými způsoby. To je zapotřebí otevřeně přiznat. Pro názorný příklad nemusíme chodit daleko. Stačí si vzpomenout na nabídku, kterou udělil Red Bullu při předposlední Velké ceně Saúdské Arábie.

Rád bych při té příležitosti zmínil jeden nemalý aspekt. Bývalý ředitel Charlie Whiting sice byl za leccos v minulosti kritizován, jenže co řekl, to platilo. Jenže dosavadní ředitelství v čele s Masim to nechalo zajít do takové podoby, jakou jsme mohli vidět při posledních dvou velkých cenách.

„Kšeftování“ s pozicemi nebo prosazování jakýchsi myšlenek, které vlastně ani nemají pořádnou podporu v pravidlech, to už je silná káva i na formuli 1. Ano, objektivně můžeme uznat, že Mercedes s Red Bullem dostávali Masiho pod silný tlak, a to v průběhu celé sezóny. Ale opět – jak to vlastně může ředitel závodu dopustit?

To je totiž něco, za co je různými experty a především fanoušky Masi kritizován po celou sezónu. A co je snad ještě smutnější, nic se ohledně toho nezměnilo. Mercedes následně neztrácel čas a podal hned dva protesty, jeden se týkal právě této záležitosti.

V jejich vyjádření zní, že kdyby se skutečně postupovalo podle pravidel, slavil by Hamilton osmý a rekordní titul mistra světa.

Masi však před sportovními komisaři argumentoval tím, že účelem daného článku je odstranit vozy, které překáží lídrům závodu. Následně také dodává, že se týmy již dříve dohodly, aby byl závod dojet pod zelenými vlajkami, pakliže to stav závodu umožňuje.

Stewardi pak argumentovali tím, že vyslání a stažení safety caru je v kompetenci ředitele závodu a toto právo a zveřejnění zprávy „safety car v tomto kole“ je nadřazeno postupu, při kterém se jezdci o kolo zpět pouštějí před safety car.

Podle sportovních komisařů tedy Masiho rozhodnutí oporu v regulích má. V minulosti ovšem těžko pohledáme závod, ve kterém by se něco podobného přihodilo. Vyvolaný chaos nám nicméně krapet kazí pocit ze skončené sezóny.

Zdroje: F1 Živě, F1 Sport

Reklama

Oblíbené

Copyright © 2017-2024 RUIK Digital s. r. o. | Sportovní zprávy, výsledky, preview a tipy na sázení zdarma - Fotbal, Hokej, Tenis, Oktagon, UFC, Esport a F1. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.