Spojte se s námi


Motorsport

Audi brzy potvrdí vstup do formule 1! Kdy se má německá automobilka k F1 připojit?

Vstup nové automobilky, nový výrobce motorů. Audi má ve velmi brzké době oficiálně potvrdit vstup do formule 1, jejíž součástí by mělo být od roku 2026. Není to však jediná slavná značka, která už v minulosti zvažovala vstup do F1…

Publikováno

dne

Vstup nové automobilky, nový výrobce motorů. Audi má ve velmi brzké době oficiálně potvrdit vstup do formule 1, jejíž součástí by mělo být od roku 2026. Není to však jediná slavná značka, která už v minulosti zvažovala vstup do F1…

Na základě posledních informací hodlá Audi potvrdit svůj záměr vstoupit do světa formule 1 někdy na začátku příštího roku.

Předseda představenstva Audi Markus Duesmann a člen představenstva Audi pro technický vývoj Oliver Hoffmann uvedli, že výrobce je spokojen s pokrokem, kterého FIA dosáhla s novými technickými předpisy pro pohonné jednotky pro rok 2026.

F1 aktuálně po odchodu Hondy sama nového výrobce hledá. Jisté je, že v roce 2026 budou i nadále součástí formule 1 tři hlavní výrobci – Mercedes, Ferrari a Renault.

No a podle posledních zpráv by se k této trojici mělo připojit právě Audi a v neposlední řadě také Red Bull Powertrains. Je tak velmi reálné, že v královně motorsportu uvidíme hned pět výrobců.

Šestým by mohlo být Porsche, další člen skupiny Volkswagen. Navzdory Audi se ovšem u této značky stále jedná spíše o myšlenku. Právě Audi je momentálně velmi blízko podpisu smlouvy a F1 s nimi už skoro může počítat.

Duesmann a Hoffmann před několika dny zaslali generálnímu řediteli F1 Stefanu Domenicalimu a odcházejícímu prezidentovi FIA Jeanu Todtovi dopis, ve kterém píší, že návrh předpisů nabízí spravedlivý kompromis pro nováčky a stávající konkurenty, stejně jako splnění cílů dohodnutých pro nové pohonné jednotky.

Nyní zbývá jediné – představenstvo a dozorčí rada Audi musí formálně schválit vstup automobilky do formule 1. Avšak očekávejme, že v tomhle nebude žádný problém a bude se jednat pouze o onu formalitu.

O jaké předpisy že se ale vlastně jedná? Světová rada motorsportu v minulém týdnu potvrdila, že pohonné jednotky pro rok 2026 si zachovají stávající 1,6litrové motory V6 a zvýší množství elektrické energie, které dokážou generovat, přičemž se zbaví drahého MGU-H.

To s sebou nese výrazné snížení nákladů a zavedení rozpočtových stropů, co se pohonných jednotek týče. Formule 1 se také pomalu začíná soustřeďovat na plné využití elektrické energie a udržitelnost.

Zdroje: F1, RaceFans, Twitter

Reklama

Motorsport

Tragédie pro Leclerca, skvělý Red Bull! VC Španělska přinesla spoustu dramat aneb Kdo ovládl sedmý závod sezóny?

Šestý podnik letošní sezóny přinesl tvrdé bitvy a hned několik technických problémů. Velmi solidní výsledek opět zaznamenal Valtteri Bottas s Alfou Romeo, důležité body zajel také tým Alpine. Naopak smutní budou po Velké ceně Španělska fanoušci Ferrari, kdežto Red Bull může oslavit další double.

Publikováno

dne

Šestý podnik letošní sezóny přinesl tvrdé bitvy a hned několik technických problémů. Velmi solidní výsledek opět zaznamenal Valtteri Bottas s Alfou Romeo, důležité body zajel také tým Alpine. Naopak smutní budou po Velké ceně Španělska fanoušci Ferrari, kdežto Red Bull může oslavit další double.

Velká cena Španělska přinesla hned několik dramatických momentů. Už po startu na okruhu zavlály žluté vlajky, a to kvůli kontaktu mezi Kevinem Magnussenem a Lewisem Hamiltonem.

V zatáčce číslo 4 sice Hamilton stoprocentně netrefil apex zatáčky, což sedminásobného mistra světa posléze vyvezlo ze zatáčky, načež využít toho chtěl právě Magnussen, jenž do onoho vzájemného souboje ovšem vtrhl příliš agresivně.

Magnussen následně skončil v kačírku, nicméně byl schopen ve Velké ceně Španělska pokračovat. Z důvodu poškození předního křídla však musel zajet ke svým mechanikům. Hamilton zase v důsledku kontaktu s Magnussenem utrpěl defekt a byl nucen zastavit kvůli výměně pneumatik.

Leclerc, Verstappen, Russell, Pérez, Sainz, Schumacher, Bottas, Ricciardo, Ocon, Norris – takto vypadalo pořadí nejlepší desítky po třetím kole závodu.

Nutno podotknout, Alonso z důvodu výměny pohonné jednotky startoval ze samotného chvostu startovního pole. Po sedmi kolech však tento legendární Španěl získal hned sedm pozic!

Poněkud dramatické momenty přineslo osmé a deváté kolo Velké ceny Španělska. V inkriminované zatáčce číslo 4 se jezdci potýkali se silnými poryvy větru, a tak dostal Carlos Sainz v osmém kole závodu smyk, který jej poslal do kačírku.

Naprosto stejně na tom byl Max Verstappen i o kolo později, oba piloti však byli schopni ve Velké ceně Španělska pokračovat.

I díky tomu se vedoucí Charles Leclerc po jedenácti kolech pyšnil desetisekundovým náskokem.

Úderem jedenáctého kola začali jezdci zajíždět ke svým mechanikům z důvodu výměny pneumatik a až na Micka Schumachera, Daniela Ricciarda a oba piloty Astonu Martin všichni piloti přezuli na pneumatiky střední tvrdosti.

Závod ve velmi horkých a obtížných podmínkách také přinesl řadu technických problémů. Zejména tedy 27. kolo Velké ceny Španělska přineslo jeden infarktový moment pro Ferrari. Lídr závodu Leclerc totiž do týmového rádia nahlásil ztrátu výkonu, a tak musel své působení v šestém podniku sezóny předčasně ukončit!

Nutno podotknout, Ferrari v čele s Leclercem mělo tento závod skutečně skvěle rozjetý, pro fanoušky italské stáje tak je toto odstoupení velká rána.

O kolo později navíc ze stejného důvodu vypadl Kuan-jü Čou na Alfě Romeo s motorem Ferrari. Okolo 34. kola pak začali pilot zajíždět ke svým druhým zastávkám v boxech a až na Dána Magnussena, jenž obul tvrdé pneumatiky označené bílou barvou, pokračovali všichni piloti na střední či měkké směsi pneumatik.

Pérez, Russell, Verstappen, Bottas, Ocon, Sainz, Hamilton, Vettel, Norris, Alonso – takto vypadalo pořadí nejlepší desítky v polovině závodu.

Poté se ale Verstappen dostal před Russella, a to i díky lepší strategii. Mistr světa z loňského roku jel především v druhé polovině závodu ve skvělém tempu a postupně dostihl i prvního Péreze, jenž do týmového rádia dostal pokyn, ať Verstappena pustí před sebe.

Mexický pilot v tu chvíli jel na opotřebovanějších pneumatikách a vzájemným soubojem by Red Bull riskoval potencionální double. Pérez tak v 54. kolem zajel do boxů pro pneumatiky nejměkčí tvrdosti, a to kvůli pokusu o zajetí nejrychlejšího kola závodu.

Pořadí elitní bodované desítky se poté v závěru Velké ceny Španělska již nezměnilo. Tedy kromě souboje o čtvrté místo. V předposledním kole totiž piloti Mercedesu obdrželi od svého týmu informaci, ať šetří palivo, a to údajně z důvodu poklesu tlaku v hydraulickém systému.

Sainz se tak dostal před Hamiltona zpátky na čtvrtou pozici. Tu několik kol před koncem neudržel Valtteri Bottas. Finský pilot za sebou s velmi opotřebovanými pneumatikami neudržel Sainze s Hamiltonem a dojel tak na šesté příčce.

Na horečky a celkovou tělesnou slabost si před závodem stěžoval Lando Norris, tudíž jeho osmé místo i s ohledem na aktuální výkonnost McLarenu ještě můžeme považovat za úspěch. Solidní výsledek a důležité body do Poháru konstruktérů zapisuje Alpine.

„V průběhu závodu jsem měl problémy s DRS, které mi ne vždycky fungovalo. Byl to těžký začátek s dobrým koncem. Snažím se zůstat stále soutředěný, pro tým je to ale skvělý výsledek a já jsem rád i za druhé místo Checa,“ řekl Verstappen v pozávodním rozhovoru.

Zdroj: F1 TV

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Tvrdá bitva o vítězství a stupně vítězů: Portugalskou rallye ovládl Kalle Rovanperä! Jak dojeli naši legionáři Prokop a Cais?

WRC letos slaví svou jubilejní 50. sezónu. Portugalská rallye zároveň byla čtvrtým podnikem letošní sezóny, kterou poněkud přesvědčivě ovládl finský závodník Kalle Rovanperä. Ten za sebou nechal svého týmového kolegu Elfyna Evanse a třetího Daniho Sorda.

Publikováno

dne

WRC letos slaví svou jubilejní 50. sezónu. Portugalská rallye zároveň byla čtvrtým podnikem letošní sezóny, kterou poněkud přesvědčivě ovládl finský závodník Kalle Rovanperä. Ten za sebou nechal svého týmového kolegu Elfyna Evanse a třetího Daniho Sorda.

Finský pilot ve službách týmu Toyota Gazoo Racing ovládl již třetí podnik v řadě a navýšil svůj náskok na čele šampionátu jezdců.

Jednadvacetiletý vysoce talentovaný finský závodník zvítězil s náskokem 15 sekund na týmového kolegu Evanse.

Nutno podotknout, ještě na začátku víkendu ztrácel Rovanperä na vicemistra světa z loňského roku téměř 20 vteřin! Postupně však Evanse dokázal stahovat a v předposlední etapě se dokonce dostal před něj na první místo.

Právě v oné předposlední etapě, která se jela ve velké mlze a dešti Rovanperä ještě navýšil svůj náskok na čele portugalské rallye. Finský pilot vyhrál dokonce osm etap a zaslouženě ovládl čtvrtý podnik letošní sezóny.

Velmi těsný souboj o stupně vítězů pak spolu svedli Dani Sordo a Takamoto Katsuta a vítězně z tohoto duelu vyšel španělský pilot.

Páté místo z portugalské rallye bere Thierry Neuville na voze Hyundai, šestý skončil jeho týmový kolega Ott Tänak.

Sedmé místo nakonec ukořistil Pierre-Louis Loubet, osmé Craig Breen, deváté Adrien Formaux a nejlepší desítku uzavřel Yohan Rossel.

Martin Prokop při letošním debutu v mistrovství světa hájil v závěrečné zkoušce sedmnácté místo. Další český závodník Erik Cais nabral v průběhu portugalské rallye velkou ztrátu a skončil až na 42. místě.

Zdroj: WRC

Pokračovat ve čtení

Motorsport

Skvělý výkon, důležité body: Roman Staněk dojel ve Španělsku na stupních vítězů!

Ačkoliv startoval z pole position, na první místo nakonec nedosáhl. I přesto si však Roman Staněk připisuje důležité body do šampionátu jezdců formule 3. Velkou cenu Španělska na okruhu nedaleko Barcelony zakončil na solidním druhém místě.

Publikováno

dne

Ačkoliv startoval z pole position, na první místo nakonec nedosáhl. I přesto si však Roman Staněk připisuje důležité body do šampionátu jezdců formule 3. Velkou cenu Španělska na okruhu nedaleko Barcelony zakončil na solidním druhém místě.

Český pilot si v páteční kvalifikaci, která určila pořadí pro start nedělního hlavního závodu, vyjel první pole position ve své kariéře.

Ihned po startu však Staněk zaujal defenzivní stopu, výborný start totiž předvedl Victor Martins a už v první zatáčce se dostal do čela závodu.

A vedení udržel až do konce. Ve výše uvedeném twitterovém příspěvku se ostatně na nejlepší desítku jezdců v cíli Velké ceny Španělska můžete podívat.

Dlužno dodat, Martins celý závod kontroloval, a to vskutku zkušeně. Staňkovi nepomohly ani dva restarty závodu v důsledku dvou havárií.

Nejprve totiž došlo ke vzájemnému kontaktu mezi Rafaelem Villagómezem a Kushem Mainim a poté v polovině závodu se zdí kolidoval Brad Benavides. Po onom druhém restartu navíc na Staňka ze třetí příčky tlačil Isack Hadjar.

Martins si tak okamžitě najel slušný náskok a nakonec si připsal už druhé vítězství v letošní sezóně (doposud odjela F3 pouze tři podniky – pozn.red.).

Druhou příčku však Staněk úspěšně ustrážil. Po třech závodech tak formule 3 disponuje dvěma vítězi. Nyní a při úvodním podniku sezóny v Bahrajnu dojel na prvním místě Martins, v Imole vyhrál Staněk.

Rodák z Valašskému Meziříčí díky důležitým bodům za druhé místo zaujímá stejné postavení také v šampionátu jezdců.

Zdroj: FIA Formula 3

Pokračovat ve čtení

Oblíbené